לקויות למידה מהן?
כולנו מכירים את המושג. שמענו אותו לפחות פעם אחת בחיינו ואף יצא לנו להכיר, בין אם בידיעה ובין אם לאו, מישהו או מישהי בעלי לקות למידה מסויימת. אם הגעת עד הלום, כנראה שנושא זה מעניין אותך במיוחד וזה טוב לחקור ולקבל תשובות, בעיקר כאשר זה תופס חלק חשוב מחיי היומיום שלנו.
מהי לקות למידה?
מושג שמתאר מצב שבו לאדם ישנו הקושי ללמוד מידע חדש או מאידך, לרכוש מיומנויות חדשות, או להפגין ידע התואם את הגיל שלו והשכלתו.
הרבה פעמים, כוונת אמירתו של המושג היא בהקשר ללקויות למידה שהן ספציפיות המשוייכות לתחום הקוגנטיבי ובהן נכללים שלושת הסוגים הבאים והמוכרים ביותר:
- דיסלקציה – קושי בקריאה
- דיסגרפיה – קושי בכתיבה
- דיסקלקוליה – קושי בחישובים
על-פי ההגדרה הבינלאומית, המושג "לקות" תלוי ביכולות הקוגנטיביות והגופניות של אדם וכן בסביבה שבה הוא מתנהל, והנה הדבר המעניין בכך- אדם מסוגל להיות לקוי למידה בסביבה חברתית אחת אך חסר לקות בסביבה חברתית או תרבות אחרת.
חשוב לציין, שאין הבדל מבחינת ההתפלגות של מנת המשכל בין אנשים בעלי לקות למידה לאלו שאינם, אפשר שאדם יהיה בעל מנת משכל גבוהה או להיפך נמוכה ולו לקות למידה אשר עומדת בדרכו כאשר הוא מעוניין לבטא את יכולותיו.
מאפיינים של לקויות למידה
אחד המאפיינים המוכרים יותר של הלקות הינו הקושי של רכישה או למידה של מיומנויות חדשות שבאות לרוב האנשים באופן טבעי ואנטואיטיבי, כאשר הבולטות שבהן הן המיומנויות הבסיסיות שנרכשות אצל כולנו בדרך כלל בצורה אוטומטית מבלי שנצטרך להשקיע בהן מאמץ באופן מודע בכדי לפתח אותן.
הדוגמא הטובה ביותר לכך היא – כאשר ילד מנסה לרכוש את היסודות של השפה, כגון לימודים של קריאה וכתיבה באותה הדרך כשם שעושים כל שאר הילדים, על-ידי תרגולים וגירויים ועל אף מאמציו הרבים אינו מצליח.
ביטויי הלקות נחלקים בגדול ל-3 תחומים
התחום הקוגנטיבי – עשוי להתבטא בקריאה איטית, קריאה שגויה והבנה לא נכונה של השאלה בעקבות זאת, שגיאות כתיב, כתב לא קריא. קושי ספציפי בתחום מסויים, לדוגמא; מתמטיקה או אנגלית, קושי בתפיסה או בזכירה.
התחום ההתנהגותי- קושי בריכוז, בקשב, חוסר שקט, אימפולסיביות, דברים מבוצעים באופן איטי, קושי בארגון ותכנון.
התחום הרגשי חברתי – חוסר אונים וערך עצמי נמוך המתפתחים בעקבות כשלון חוזר, חרדת בחינות, קושי ביצירת קשרים חברתיים.
מאיפה היא מגיעה?
תופעת ליקויי הלמידה היא תהליך פיזיולוגי ומגיעה דווקא מגורם התורשה שלנו. גורם זה אחראי לליקוי מסויים אשר יושב במערכת העצבים והשפעתו יוצרת את הקושי לרכישת או למידת מיומנויות בסיסיות שונות שלרוב נרכשות כחלק מההתפתחות הנורמטיבית של האדם.
זה לא משנה אם אתה ילד או מבוגר בעל לקות למידה מסויימת, לקות הלמידה הוא דבר המלווה אדם לאורך כל חייו, היא לא לא נעלמת עם הגיל, אפשרי שיחול שיפור מסויים ואף משמעותי במיומנויות עם הגיל אך בפועל הלקות עדיין קיימת.
אבחון וטיפול של לקויות למידה
לרוב לקויות הלמידה האבחון הינו על ידי גורמים מקצועיים, פסיכולוגים חינוכיים, התפתחותיים, מורים בעלי הסמכה (למידע נוסף: תעודת הוראה). סוגי האבחון העיקריים הם; אבחון דידקטי- מתמקד בתחום הקוגנטיבי. אבחון פסיכולוגי- הערכה הכוללת את התחום הקוגנטיבי ואת התחום הרגשי.
אפשרות נוספת הינה אבחון פסיכודידקטי – פסיכולוג יחד עם מאבחן דידקטי, כל אחד בודק את התחום שלו ולאחר מכן הם משלבים את הערכתם ומסקנותיהם לדוח אחד משותף. גורם נוסף שגם יכול לבצע אבחון מסוג זה הוא פסיכולוג קליני עם הכשרה בתחום הדידקטי.
הטיפול הנפוץ הוא הוראה מתקנת, שבה התלמיד רוכש את המיומנויות שבבית הספר לא עלה בידו לרכוש משום הקושי שלו ואף לעיתים קרובות, בהנחה וההוראה מותאמת לתלמיד ספציפית, אזי השלמת הפערים נעשית מהרמה הנלמדת בכיתתו.
התהליך הינו ארוך ולא נעים. ישנה שאיפה להחליף סוג טיפול זה, הנגזר מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית, בטיפול הנגזר מתחומי פסיכולוגיה אחרים וטיפולים רפואיים על מנת להקל ולסייע לתלמידים לקויי למידה להתמודדות טובה יותר והצלחה גבוהה יותר וזאת על ידי התאמות של דרכי למידה וסוגי הבחנות נגישות.
ישנם הקלות לאחר ביצוע האבחונים, כגון; 25% נוספים לזמן הבחינה, בוחן נייטרלי שמקריא את השאלון של הבחינה, תשובות בעל-פה ועוד. כמו כן, אפשר להרשם למסלולים מיוחדים המתאימים לבעלי לקויות למידה בסמינר הקיבוצים, ולבחור בקורס הכנה לפסיכומטרי מותאם.
חשיבות הגילוי של ליקוי בלמידה:
גילוי של לקות למידה הוא דבר חשוב ביותר, היכול להוות את ההבדל בין הגשמת החלומות לעתיד טוב יותר ולבין בחירת ברירת מחדל. זיכרו, לקות למידה זהו דבר בר-טיפול וככל שמגלים אותו מוקדם יותר כך יודעים כיצד להתמודד איתו טוב יותר.
ישנם מבוגרים אשר לא ידעו בילדותם שהם בעלי לקות למידה וחשבו שאינם מבינים או לא מצליחים משום חוסר השכלתם, או כי המקצוע שבחרו לא נגע בלקוי הספציפי שלהם או משום שבתקופתם המודעות לא היתה קיימת לנושא זה אך, תמיד הרגישו את הקושי צץ פה ושם מבלי שיכלו לקרא בשמו.
והנה היום, רבים מהם מוצאים עצמם מנסים ונלחמים כדי לרכוש את המיומנויות הללו ואף מצליחים, לאט ובזהירות כפי שאומרים, להתקדם ליעד שהציבו לעצמם ואשר מעולם לא חשבו שיוכלו או תיארו שקיים. תארו לעצמכם כמה פשוט וקל היה להם לו רק גילו זאת מילדות. זה בר-ביצוע ומומלץ, לכולנו מגיעה הזכות להיות מי שאנחנו שואפים להיות ולגעת בפסגה. בהצלחה.
למידע נוסף: לימודים באוניברסיטה | מלגות | תנאי קבלה
[...] תחום מבוקש העוסק בהוראת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים או לקויות [...]
[...] למחצה במערכת החינוך. העידן הזה נגמר. כיום, ילדים בעלי ליקויי למידה וצרכים מיוחדים משולבים גם במערכות החינוך הרגילות ואף [...]