אבחון לקויות למידה – מסלול לימודים לתואר שני
בשנים האחרונות, הודות לעליית המודעות ללקויות למידה שונות, הולכות ומתרחבות אפשרויות הלימוד, ההכשרה וההתמקצעות בתחום. בואו לקרוא יותר!
אחת האפשרויות העומדות בפני מי שרוצה לעסוק בנושא היא תואר שני באבחון לקויות למידה, מסלול המיועד לאנשי מקצוע המצויים בתחום ומעוניינים להרחיב ולשכלל את הכשרתם.
תנאי קבלה במוסדות השונים
תואר שני באבחון לקויות למידה ניתן לעשות כיום באוניברסיטאות חיפה, תל-אביב וירושלים, במכללת בית ברל ובמכללת דוד ילין לחינוך בירושלים.
תנאי הקבלה נבדלות ממוסד למוסד, אך ככלל נדרש כמובן תואר ראשון עם ממוצע ציונים גבוה.
התואר הראשון צריך להיות מתחום הקרוב ללקויות למידה (מאחר שאין באף מוסד תואר ראשון בנושא זה) – לימודי חינוך, פסיכולוגיה, מקצועות פרא-רפואיים ומקצועות שונים ממדעי ההתנהגות.
בחלק מהמוסדות נדרשים תעודת הוראה וניסיון מוכח של כמה שנים בעבודה טיפולית. המועמדים הטבעיים לתואר, לפיכך, הם אנשי חינוך בעלי ניסיון בתחום החינוך המיוחד המעוניינים לעסוק במחקר ובעבודה מעשית עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
בחלק מהמוסדות נדרשים המועמדים לעבור מבחן באנגלית, ראיון אישי, וכן להגיש שתי המלצות מאנשי סגל במוסד האקדמי שבו למדו לתואר ראשון.
במרבית המוסדות התוכנית מתפרשת על פני יומיים עד שלושה בשבוע, במשך שנתיים עד שנתיים וחצי. הלימודים כוללים הכשרה עיונית, לצד הכשרה מעשית המתבצעת בקליניקה של המוסד ובמסגרות חינוכיות שונות.
בחלק מהמוסדות ניתן גם לעשות תואר שני באבחון לקויות למידה ללא הכשרה קלינית. תוכנית זו מיועדת למאבחנים דידקטיים שצברו ניסיון באבחון או בטיפול בלקויות למידה, ואשר מעוניינים להרחיב את השכלתם בתחום מבלי לבצע הכשרה מעשית.
האפשרויות העומדות בפני הבוגרים
תואר שני באבחון לקויות למידה מיועד למי שמעוניינים להתמחות באבחון ובטיפול בלקויות למידה בילדים, נוער ומבוגרים.
בסיום התואר מקבלים הבוגרים הסמכה של מומחים לאבחון ולטיפול בלקויות למידה, הסמכה המתירה להם לבצע אבחון דידקטי. זהו אבחון הבוחן את יכולות הלמידה של הנבדק (קריאה, כתיבה והבנת הנקרא, חשבון, זיכרון ותפיסה), מאתר את מקור הקשיים שלו ומצביע על דרכי טיפול מתאימות.
בעלי הסמכה זו משתלבים בדרך כלל כמאבחנים במוסדות פרטיים או ציבוריים (כמו ניצן), במכללות ובאוניברסיטאות. באפשרותם גם לעסוק בהוראה מתקנת במוסדות לימוד, בתנאי כמובן שברשותם תעודת הוראה.
מי שלא מחזיק בתעודת הוראה יכול להוציא אותה במקביל ללימודיו. בעלי התואר יכולים גם למלא תפקיד של מעריכי תפקודי למידה, ואשר תכליתו תיאום מערכתי כולל של הטיפול בתלמידים בעלי לקויות למידה.
לימודים לתואר שני באבחון לקויות למידה מעניקים לבוגרים את היכולת וההיתר לבצע מבחנים לאיתור ליקויים בתהליכי למידה, לאבחן את הבעיות, לספק הסברים למקורן ולהמליץ על דרכי התמודדות.
הלימודים מעניקים לסטודנטים כלים להבחין בין ליקויים שונים ולגבש תוכניות ייחודיות המתאימות בדיוק למטופלים. העבודה כוללת תצפיות והערכות שונות ואיסוף נתונים וממצאים בצורה פורמלית (מבחנים מקובלים) ובלתי פורמלית (התרשמות אישית, שיחות).
בעלי כישורים אלה יכולו לעסוק במחקר ובהוראה, באבחון וטיפול בלקויי למידה ובתפקידים בכירים של ריכוז ופיתוח תוכניות לימוד ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה.
מעניין אתכם? קיראו על חרדת בחינות!
אני מעוניינת להתקדם וללמוד תואר שני באבחון ליקויות למידה אצל ילדים
מעוניינת לקבל מידע על תואר שני באבחון לקויות למידה ועל מוסדות בהם ניתן ללמוד תואר זה.
מבקשת לקבל מידע על לימודי תואר שני באבחון ל"ל.
[...] שונים, והם מבקשים להקנות לבוגרים מיומנויות שונות, כמו אבחון, הכרת כלים שונים, הקניית ידע, טיפוח המשאב האנושי, הובלת [...]
ממה שהבנתי בדוד ילין אין תואר שני בזה אלא לימודי המשך באבחון דידקטי האם זה נכון?
אני מעוניין לקבל מידע על תואר שני באבחון לקויות למידה ועל מוסדות בהם ניתן ללמוד תואר זה. תודה
היי אני לומדת חינוך מיוחד רציתי לשאול אם אני יכולה להמשיך לתואר שני אבחון דידקטי?
אם אני לא באה מהתחום של חינוך מיוחד, אלא מתחום חינוך רגיל,
ויש לי תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך:
1. אני יכולה להתקבל ללימודים??
2. באלו מקומות ניתן להשתלב בעבודה אח"כ, אם אין לי תעודת מורת חינוך מיוחד??
שלוםא
אני מורה ללשון בעלת תואר ראשוןו בחינוך ולשון ותעודת הוראה של אוניברסיטת בן גוריון בציון ממוצע של 85 (הןנ בתואר והן בתעודה)כמו כן אני בוגרת קורס מורה מאבחן דידקטי של מכללת גבעת וושינגטון. ישלי ניסיון של9 שנים בהגשת תלמידים מתקשים לבגרות. שאלותי הן : היכן ניתן ללמוד לתואר שני במסלול לקויות למידה ללאהכשרה מעשית, והאם זה יספיק לי על מנת לאבחן במוסדות להשכלה גבוהה €(לפי החוק החדשרק מי שבבעלותו תואר שני בתחום יוכל לאבחן במוסדות אלו- האם אפשר לעשות זאת גם בלי פרקטיקום אוניברסיטאי/מכללתי)