לימודי רפואה בהונגריה מעניינים אותך?
22 באפריל 2013 – 10:58 | אין תגובות

מדי שנה יוצאים מאות ישראלים ללימודי רפואה בהונגריה. הגיע הזמן להבין למה הונגריה מושכת כל כך הרבה ישראלים, וזרים בכלל, בדרך לתואר ברפואה…
לימודי רפואה בהונגריה מספקים לרופאים לעתיד אפשרות לשלב שהות במדינה אירופית, לימודים ברמה …

קרא עוד »
תואר ראשון

קורסים

תואר שני

לימודים באוניברסיטה

לימודים במכללה

ראשי » לימודים באוניברסיטה, קורסים, תואר שני, תנאי קבלה

קורס הכנה למבחן מתאם וכל מה שחשוב לדעת…


פורסם על ידי ב 30 באוגוסט 2011 – 15:18אין תגובות

בחינת מתאם מתקיימת אחת לשנה בלבד ומהווה תנאי הכרחי לקבלה ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה – שאינו מחקרי אלא טיפולי בארצינו היפה. רבים מהנבחנים כבר הכינו את עצמם למבחן באמצעות קורס הכנה מקצועי, ומה איתך?

כחלק מתנאי הקבלה למסלול לימודי תואר שני בפסיכולוגיה מתחשבים בציוני התואר הראשון שלך, בציון בחינת מתא"ם, בהמלצות ובהתרשמות אישית בוועדות הקבלה.

הבחינה מתקיימת באוקטובר, לפני תחילת שנת הלימודים, בשעות הבוקר בארבעה מוקדים בישראל: בחיפה, בתל-אביב, בירושלים ובבאר-שבע. הגוף האחראי לכתיבת הבחינה הוא המרכז הארצי לבחינות והערכה, ולאחרונה האריך את תוקף ציון הבחינה לשלוש שנים, כשעד היום היה תקף לשנתיים.

בעוד בעבר התרכזו מבחני המיון לתואר שני בידע תיאורטי בפסיכולוגיה, המתא"ם בוחן יכולות מחקריות וסטטיסטיות נרחבות יותר.

בסוף שנות התשעים היה הכרח למצוא פתרון לעלייה במספר המועמדים לקבלה לתואר שני בפסיכולוגיה, ולכך שציוני התואר הראשון עלו והתחרות רק גדלה – מתא"ם יצא לדרכו לראשונה בשנת 2000, ומאז ועד היום נצבר ניסיון מחקרי רב, שהוכיח כי אלה שמצליחים בבחינה הגיעו אליה עם נתוני פתיחה טובים יותר – בדיוק כפי שנעשה בתחומים אחרים, כמו קורסי הכנה למבחן פסיכומטרי ומגוון מכינות למחלקות האקדמאיות בפקולטאות השונות בישראל.Dictionary425282 קורס הכנה למבחן מתאם וכל מה שחשוב לדעת...

לפיכך קיימים היום כמה קורסים שמטרתם להכין את הלומדים לבחינת מתא"ם ולדאוג לכך שיגיעו ליום המבחן ויוכו לעבור אותו בציון גבוה ובהצלחה רבה.

בחינת המתא"ם הינה הקריטריון הדומיננטי בקבלה למסלול לימודים לתואר שני בפסיכולוגיה, אף על פי שבחלק מן המוסדות עדיין יש חשיבות גבוהה יותר לפרמטרים ה"נושנים" – כמו ממוצע התואר הראשון והרושם בראיון האישי ובמבחנים הקבוצתיים.

יתרונו המשמעותי של מתא"ם הוא היותו קריטריון אחיד שאינה מושפע מגורמים משתנים. הבחינה מעלה כמוצהר את דרגת האמינות, המהימנות וההוגנות בתהליך בחירת המועמדים, והיא משקפת את יכולותיהם האנליטיות – אך לא את אישיותם.

קורס הכנה למבחן מתאם נמצא ככלי אפקטיבי להכנה יעילה ביותר לבחינה, ורוב הניגשים לבחינה בוחרים לעשותו. עוד, הסטטיסטיקה מלמדת כי התפלגות הציונים מוכיחה כי אלה שעשו קורס הכנה למבחן מקלבים ציונים גבוהים יותר לאורך השנים!

מבנה הבחינה ומרכיבי מבחן מתא"ם

הבחינה מורכבת משני חלקים: ידע והבנה בשיטות מחקר, והבנת טקסטים מדעיים. בחלק הראשון ארבעים שאלות הבודקות ידע והבנה בשיטות מחקר בפסיכולוגיה, בשימוש בכלים סטטיסטיים, ובהערכה. לחלק זה מוקצבות שעתיים ולאחריהן הפסקה של חצי שעה.

בחלק השני כחמישים שאלות, הבוחנות הבנה של טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה, ובו ארבעה טקסטים באנגלית, המבוססים על מאמרים בתחומי הפסיכולוגיה השונים. רוב השאלות ככולן עוסקות בהבנה וביכולת לקשר את נושא המאמר לחומר שמכיר הסטודנט מהיכרות קודמת, וחלק מן השאלות מתייחסות לידע קודם.

לחלק זה מוקצבות שלוש שעות. חשוב לציין כי שני חלקי הבחינה מחושבים בציונים נפרדים. הזמנים המוקצים לחלקי הבחינה יכולים להשתנות ממועד למועד אך זמן הבחינה הכולל הוא כ-5 וחצי שעות, מה שהופך את הבחינה לתובענית, ארוכה, קשה ומייגעת.

תשובה לא נכונה בבחינה אינה מורידה ניקוד – לכן מומלץ להשיב על מרב השאלות שניתן, ולכולן משקל שווה בציון הסופי.

בטקסטים ישנם תרגומים של מילים חשובות בתחתית המסמך, להראות שהבחינה אינה בוחנת את רמת האנגלית, אלא את דרגת ההתמצאות בנושא. ליחצו כאן ותמצאו שאלות ותשובות לדוגמה מופיעות באתר של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

להגיע מוכן למבחן – קורס הכנה למבחן למתא"ם

לבחינת המתאם קיימים כיום שני קורסים מרכזים, של חברת פתרונות וקורס אופק, ובנוסף להם גם הקורס של בית הספר האמריקאי. מוסד זה מכין סטודנטים ומועמדים בין השאר גם לצורך: לימודי הרפואה (מבחן מרב) לימודים בחו"ל, למבחני מיון ואישיות לעבודה וכמובן שלצורך לימודי אנגלית (בית הספר האמריקאי, לא?)

הקורס של חברת פתרונות, שהוקמה בשנת 2000, מציע תכנית לימודים משולבת של פגישות פרונטליות יחד עם לימודים מתוקשבים דרך האינטרנט, ובנוסף להם דגש בתרגול ביתי.

כל אלה כוללים בתוכם קריאה של חומרים תיאורטיים, בחינות לדוגמה, מבחני סימולציה ועוד. קורס הכנה למבחן מתא"ם של פתרונות מתקיים בחיפה, בירושלים, בתל אביב ובבאר שבע. המפגשים אורכים חמש שעות, אחת עד פעמיים בשבוע, וניתן לבחור בפגישות בבוקר או בערב.

כ-80% מהמועמדים לפסיכולוגיה למדו דרך פתרונות ולפי רוב התגובות שקיבלנו, הסטודנטים בקורס מאד נהנו ועברו את המבחן בהצלחה רבה.

הקורס של מכון אופק להכנה למבחן מתא"ם משלב בין הכנה אישית וקבוצתית. המדריכה הראשית של הקורס, אושרה בן דרור, היא ממייסדי חברת פתרונות, בה ניהלה את פיתוח והדרכת הקורס. הקורס מכין למתא"ם באמצעות מתן ההדגשים לפי הבחינה עצמה: מחד גיסא, שיעורי סטטיסטיקה ושיטות מחקר בסדנאות פתוחות, ומאידך גיסא, לימוד טקסטים בקבוצות קטנות של עד שלושה תלמידים.

טווח ציונים והתפלגות ציונים במבחן מתאם

ציוני המתאם הם ציוני תקן, בטווח של 50 עד 150, כשציון הממוצע הוא 100 וסטיית התקן היא 20. הציונים הם יחסיים ומשקפים את ההישגים ביחס ליתר הנבחנים באותו מועד. למרות החששות מהציונים בחלק הסטטיסטי, והמרתונים שמתורגלים לצורך הצלחה בקורס הכנה למתא"ם, בציון המתא"ם הכללי משקלו של החלק העוסק בשיטות מחקר הוא 30% מהציון.

כאשר ניגש הנבחן לשני מועדים, הציון הגבוה הוא זה שנחשב כסופי – אך יש לעדכן בהתאם את המוסד הרלוונטי.

חשוב שגם אתם תדעו: ציוני מינימום לפי מגמות לימוד!

כל מוסד לימודים מנהיג קריטריונים שונים בנוגע למשקל הבחינה וציוני מינימום לפי מגמות הלימוד, ולכן סיכויי הקבלה שונים. ציוני המינימום משתנים מעת לעת ויש לבדוק אותם לאשורם מול מוסד הלימוד שאליו מעוניין המועמד להתקבל.

כדי להגיש מועמדות לאוניברסיטה העברית, ציון המינימום למגמה של פסיכולוגיה קלינית עומד על 128, לפסיכולוגיה קלינית-חינוכית של הילד 126, לנוירו-פסיכולוגיה ישומית 119, ולפסיכולוגיה חברתית 108. מבין מוסדות הלימוד, האוניברסיטה העברית מתייחסת לציון המתא"ם כקריטריון חשוב יותר ומעניקה לו לפיכך משקל רב יותר בקבלה למחלקה לפסיכולוגיה.

כדי להגיש מועמדות לאוניברסיטת חיפה, ציוני המינימום לכלל המגמות (מגמה קלינית-חינוכית, פסיכולוגיה קלינית במסלול נוירו-פסיכולוגיה, ומגמה תעסוקתית-ארגונית) הוא 100. לאחר סינון בשני סבבים של ראיונות, משקל המתא"ם הוא 30% והמשקל הנותר הוא של הרושם בראיונות.

גם בחוג לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון ציון הסף למגמות השונות הוא 100 ולמגמה קלינית של הילד המתא"ם מהווה 30% לעומת 70% של מרכז ההערכה בחישוב הקבלה.

רוצה ללמוד תואר שני בפסיכולוגיה בבר אילן? ובכן, באוניברסיטת בר אילן הסף הרשמי עומד גם הוא על 100, אך בפועל הוא גבוה יותר: במגמה הקלינית של המבוגר הסף בפועל היה 110 וכך גם לגבי קלינית של הילד, בנוסף לממוצע 90 בתואר ראשון.

לקבלה למגמה של הפסיכולוגיה המחקרית עומד רף של 90. אותו רף של 90 הוא הרף האחיד לכל המגמות במכללה האקדמית תל-אביב יפו, ובמרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ציון המינימום הוא 100.

קורס הכנה למבחן מתאם הוא כלי חשוב מאין כמותו בתהליך הקבלה ללימודים מתקבלים בפסיכולוגיה, ומכיוון שבחינת המתא"ם מתקיימת אחת לשנה בלבד, יש לבחור היטב את הקורס הרצוי ולהשקיע בו את מרב המאמצים.

למועמדים אשר זקוקים להקלות בבחינה יש אפשרות לפנות למרכז הארצי לבחינות ולהערכה ולבדוק מהם הטפסים הנדרשים כדי לאשר את ההקלות. יש לכם שאלות על קורסי הכנה למבחן מתאם? אל תהססו לפנות אלינו!

Share/Save/Bookmark



השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: JavaScript is required to post comments.

Spam protection by WP Captcha-Free