לימודי רפואה בהונגריה מעניינים אותך?
22 באפריל 2013 – 10:58 | אין תגובות

מדי שנה יוצאים מאות ישראלים ללימודי רפואה בהונגריה. הגיע הזמן להבין למה הונגריה מושכת כל כך הרבה ישראלים, וזרים בכלל, בדרך לתואר ברפואה…
לימודי רפואה בהונגריה מספקים לרופאים לעתיד אפשרות לשלב שהות במדינה אירופית, לימודים ברמה …

קרא עוד »
תואר ראשון

קורסים

תואר שני

לימודים באוניברסיטה

לימודים במכללה

ראשי » לימודים באוניברסיטה, לימודים במכללה, תואר ראשון

החיים האקדמיים בראי הנפש – להתמודד עם הקשיים!


פורסם על ידי ב 26 באוגוסט 2012 – 10:29אין תגובות

רבים מהסטודנטים ברחבי הארץ סובלים מקשיים אוביקטיביים במהלך הלימודים, לא תמיד בגלל רמת הקושי של החומר הנלמד, אלא מסיבות אישיות ונפשיות. במקרים רבים, ניתן להקל ולעיתים אף למנוע את הופעתם של כל אותם קשיים. אז איך עושים את זה נכון?

מאמר זה נכתב לאחר ראיון מעמיק ומרתק עם ד"ר אילן טל, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית – מרכז ד"ר טל.

להכנס בשערי האוניברסיטה, לצעוד בשבילי המכללה, לשמוע הרצאה מפי פרופסור בכיר באולם מלא מפה לפה, להיות חבר באגדות הסטודנטים ועוד. לאלו שמתחילים את המסלול האקדמי שלהם, וגם לאלו שכבר נמצאים בו, ארועים אלו מעוררים שמחה, גאווה, ומרגשים כאחד.

אלא שיחד עם ההתרגשות, ככל התחלה חדשה או כמו בכל מסגרת אחרת, ישנם קשיים שעלולים לצוף, יש לדעת לזהות אותם, לשים לב לסימנים וכן להבין איך מתגברים עליהם.

נתחיל מקושי נפוץ והוא חרדה. באופן כללי חרדה היא התגובה של אדם למצב, שעמו הוא חושב שהוא לא יכול להתמודד או יכול להתמודד באופן חלקי ביותר, היא מאופיינת על ידי שלושה מרכיבים:iStock_000011064387XSmall החיים האקדמיים בראי הנפש - להתמודד עם הקשיים!

  • מרכיב גופני – רעד, הזעה, דפיקות לב חזקות
  • מרכיב רגשי – תחושת פחד ומתח
  • מרכיב קוגנטיבי מחשבתי – מחשבות מטרידות, לא הגיוניות, חסרות פרופורציה על גדול האסון העומד להתרחש.

בקרב סטודנטים ישנם כמה סוגי חרדה נפוצים

הפרעת פניקה – התקפי חרדה חוזרים המופיעים במפתיע, ובלי סיבה נראית לעין. ההתקפים מלווים בפחד עוצמתי ובסימנים גופניים, ובין ההתקפים יש הימנעות מכל מה שיכול לעורר התקף.

חרדה חברתית – מופיעה כאשר אנשים חשופים להערכה או ביקורת על ידי אחרים, והסכנה העיקרית בה היא המנעות הדרגתית מכל מה קשור להופעה בציבור או בארועים חברתיים (אפילו אכילה או שיחה בסלולרי) .

חרדת בחינות – הסימנים הגופניים המופיעים זהים לחרדות אחרות, והמחשבות מתמקדות בעיקר בפחד מפני הבחינה והסיכוי לעבור אותה. לכך נלווים גם בלבול, שכחה, חוסר ריכוז רב, עד כדי איבוד היעילות ויכולת הריכוז, הן כבר בשלב הלימודים לבחינה או בעת התרחשותה.

מעניין לדעת כי דווקא אנשים שחשוב להם מאד להצליח, שפעמים רבות מתוארים כפרפקציוניסטים, מועדים יותר לפתח חרדת בחינות.

טיפול בחרדה לא חייב להיות תרופתי, כיום הטיפול היעיל ביותר לחרדות הינו טיפול קצר טווח – טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) והוא המומלץ ביותר.

קושי הנוסף שעלול להפריע בעת לימודים, אם הוא מוכר ולא מטופל או עלול אף להתגלות לראשונה עם הכניסה לאקדמיה והוא הפרעת קשב וריכוז.

בשנים האחרונות גברה ההבנה כי גם מבוגרים, ולא רק ילדים, עלולים לפתח הפרעות קשב וריכוז. קושי זה עלול להשפיע על התפקוד היום יומי בלימודים וכן על היכולות הלימודיות ואם לא מטופל גורר תסכול רב.

הפרעת קשב וריכוז הינה אוסף של סימפטומים יותר מאשר הפרעה מוגדרת, ביניהם ניתן למצוא: מוסחות, קושי להתרכז בגירוי אחד, "קוצים בישבן", חוסר יכולת ארגון, שכחנות, חוסר מנוחה, קושי להתרכז ולסיים מטלות, חוסר שימת לב לפרטים קטנים, איבוד חוט המחשבה לעיתים קרובות ועוד.

אם עולה חשש לקיומה של הפרעת קשב וריכוז חשוב לפנות לאבחון מקיף ומדוייק על ידי פסיכיאטר, הן לשם הקלה במהלך הלמידה עצמה והן לשם קבלת הקלות במהלך מבחנים. ישנן שיטות שונות להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, שאינן בהכרח תרופתיות.

כך למשל, אחד הטיפולים המומלצים כיום הינו טיפול נוירופידבק שמסייע להתגבר על הקשיים על ידי "אימון המוח" להגביר את יכולותיו הקוגניטיביות לאורך זמן וללא תלות בטיפול חיצוני.

קשיי הסתגלות למקום, לחברה החדשה, למהלך הלימודים, לדרישות השונות, למרצים וסוג הלימודים השונה גם הם בין הקשיים הנפוצים ויכולים להתבטא אצל אנשים שונים בדרכים שונות, לפגום במצב הרוח, לגרום לחוסר שקט ותחושת אי נוחות.

גם שאלות כמו האם בחרתי במקצוע הנכון? האם המקצוע הזה בכלל מתאים לי? האם זה תחום הלימודים שהייתי צריך לבחור בו? יכולות לפגוע באיכות החיים ובשלווה הפנימית.

לעיתים המעבר למקום לימודים מרוחק או ההתמודדות עם הלימודים גורמים גם לקשיים בזוגיות. אם בן הזוג השני אינו לומד יתכן ואחד ירגיש כי השני לא מבין את מצבו החדש בן הזוג השני יכול גם הוא לחוות תסכול שכן לא יצליח להתחבר לאותו עולם חדש שנבנה אצל בן הזוג שלו.

במקרה כזה עיקר העניין הוא ההצפה הרגשית והבלבול. ראשית כל אנו ממליצים לנסות לדבר על כך עם חברים ללימודים, חברים מהבית או משפחה, הרבה פעמים שיתוף והזדהות מפחיתים חצי מרמת הלחץ ומשפרים את מצב הרוח. אם בכל זאת אתם לא מוציאים מקום לפורקן תוכלו לפנות לכמה פגישות עם איש מקצוע כמו פסיכולוג.

טיפול פסיכולוגי הוא מסגרת שבה תוכל/י לתאר את הקשיים המטרידים אותך, ובה תהיה לך האפשרות להבין לעומק את הסיבות להתנהלות הרגשית העכשווית ולמצוא דרכי התמודדות חדשות.

תפקידו של המטפל יהיה ללוות אותך בתהליך, לספק לך סביבה בטוחה מבחינה רגשית ולהעניק תמיכה מקצועית בכדי לחולל את השינוי הרצוי בחייך.

לשיחה אישית עם מטפל מיומן שיוכל לסייע לך להתמודד מול קשיים נפשיים בזמן הלימודים, חייג/י בחינם אל הקליניקה של ד"ר אילן טל: 1800-100-172

קיראו בהרחבה בנושא: לקויות למידה

Share/Save/Bookmark



השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: JavaScript is required to post comments.

Spam protection by WP Captcha-Free