לימודי רפואה בהונגריה מעניינים אותך?
22 באפריל 2013 – 10:58 | אין תגובות

מדי שנה יוצאים מאות ישראלים ללימודי רפואה בהונגריה. הגיע הזמן להבין למה הונגריה מושכת כל כך הרבה ישראלים, וזרים בכלל, בדרך לתואר ברפואה…
לימודי רפואה בהונגריה מספקים לרופאים לעתיד אפשרות לשלב שהות במדינה אירופית, לימודים ברמה …

קרא עוד »
תואר ראשון

קורסים

תואר שני

לימודים באוניברסיטה

לימודים במכללה

ראשי » לימודי מדעי החברה, לימודי תעודה, לימודים באוניברסיטה, לימודים במכללה, קורסים, תואר ראשון, תנאי קבלה

לימודי ביבליותרפיה – נרטיב הנפש


פורסם על ידי ב 25 במרץ 2010 – 14:39אין תגובות

לימודי ביבליותרפיה משלבים בין ספרות לפסיכולוגיה. מעניין אתכם? לחצו כאן לקריאה נוספת.לימודי ביבליותרפיה

מאיר שלו, בספרו "כימים אחדים", שם בפי דמות הגיבור תהיות אודות תכליתו של סיפור בעולם. האם ייעודו לארגן את המציאות, מבחינה כרונולוגית והיררכית, או יותר מכך – האם הוא נולד כדי לענות על שאלותינו.

מקצועות הטיפול באשר הם, קלאסיים ופורמליים, אלטרנטיביים ואף אזוטריים – בהדרגה כולם מחלחלים אל המסגרת האקדמאית הקונבנציונלית, גם השנויים במחלוקת מביניהם.

האמנות על גווניה, התנועה על מרכיביה, ההבעה האנושית, הזיקה לטבע, הצחוק והדרמה – הנתיבים אל הריפוי הנפשי רבים ומזמינים. כל דרך ואמצעיה להתמודדויות קוגניטיביות ונפשיות עם התהיות, הקונפליקטים, הקבעונות והשאלות בחיינו.

בסבך המקצועות הטיפוליים עלה וצמח תחום מופרד מתוך הסתעפות ענפי הטיפולים באמנויות, והוא ההיכרות עם טקסטים מסוגים שונים, ניתוחם ואימוצם כאספקלריה לנפש – הביבליותרפיה.

לפי הביבליותרפיה – בדומה ליצירה ספרותית, נפשנו בנויה רבדים-רבדים, לא בהכרח מובחנים ומקוטרגים, כי אם אמורפיים. ובדומה לחופש האמנותי שמתגלם פעמים רבות ביצירה – אנו כאוטיים, נוטים לסתירות, מורכבים ומסתוריים.

באמצעות הטקסט אנו מתרגמים את המלל הספרותי לעולמנו הפרטי ושואלים ממנו אינטרפרטציות גמישות יותר מבדרך כלל. התחום הביבליותרפי מבליע בתוכו את האמת הבסיסית של ההסטוריה האנושית – מאז ומתמיד הגדרנו את עצמנו ואת סביבתנו באמצעות סיפורים.

תחילת התהליך בעל-פה כמובן, ומאוחר יותר מן הפה אל הכתב, ומן האוזן החיצונית אל האוזן הפנימית. כיום הסיפור לא מוגבל לבמה החברתית – אדרבא, קריאה כיום היא לרוב תהליך אישי וקתרטי-פרטי.

מוסדות ותנאי קבלה

מוסדות הלימוד העיקריים שמלמדים ביבליותרפיה כמסלול ללימודי תעודה או לימודי תואר, הינם המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין, המכללה האקדמית בית ברל, מכללת לוינסקי לחינוך, מכללת סמינר הקיבוצים, אוניברסיטת חיפה, המרכז להשתלמויות בר-אילן ושלוחת אוניברסיטת לסלי בישראל.

נושאי הלימוד משתרעים על פני קרקע רחבה מבחינה טיפולית, אמנותית וחברתית – החל מלימודי ספרות ומבע קונקרטיים כפרוזה, שירה, תיאטרון ואף קולנוע, עבור בהטעמת מיומנויות אישיות כאופני תקשורת, זיהוי סוגי אינטיליגנציה והכרת עולם הילד, המתבגר והמבוגר, וכלה בלימודי תיאוריה והתמחות ביסודות הטיפול, ביחידים ובקבוצות, פסיכודרמה, תיאוריות אישיות, פסיכולוגיה אבנורמלית ועוד.

באשר לתנאי הקבלה, לרוב נדרש תואר ראשון הקשור ישירות בתחום הסוציאלי-טיפולי (פסיכולוגיה, קלינאות תקשורת, עבודה סוציאלית וחינוך) או תואר ראשון בתחום הספרות, אך ישנה גם גמישות לתחומים קרובים ממדעי החברה, תרבות והסטוריה.

במקרים אלו יש צורך בלימודי השלמה, חלקם מסופקים על ידי האקדמיה, בקורסים בסיסיים בפסיכולוגיה ומבואות לז'אנרים ספרותיים. לעיתים נדרשת הוכחה ליכולת כתיבה יצירתית, ובכל מוסד על הסטודנט לעבור ראיון אישי ולעיתים גם קבוצתי.

הביבליותרפיה הינה תחום מאוד פופולרי בשנים האחרונות לכן על המועמד להיות בעל ממוצע ציונים גבוה בתואר הראשון ובעל המלצות רלוונטיות. לימודים אלו אורכים בדרך כלל בין שלוש לארבע שנים כולל שנת התמחות.

נדמה כי הביבליותרפה מנסה להשיב למאיר שלו על תהיותיו, בכוח עצם פעולתה – די לו למטפל הביבליותרפי אם בתיווך הסיפור המטופל הצליח להשיב לעצמו על אי-אלו שאלות.

Share/Save/Bookmark



השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please note: JavaScript is required to post comments.

Spam protection by WP Captcha-Free